יום ראשון, 22 במאי 2011

גרפיטי, אומנות או ונדליזם ?


שאלה כזו תקבל מגוון רחב מאד של תשובות וגם תשתנה במהלך ההיסטוריה כמו במקרה של אמן הגרפיטי הראשון והמפורסם ביותר בישראל – ברוך ג'מילי.
הגרפיטי "ברוך ג'מילי פ"ת פלמ"ח 1948" שכתב השומר האמיץ בזפת חמה על מבנה שאיבת מים בשער הגיא שרד עד  1984 אז מחקה אותו מקורות ותביעתו לבית המשפט שטענה שמדובר בכתובת זיכרון המתפקדת כמו שרידי המשוריינים לאורך שער הגיא, נדחתה. לקראת יום העצמאות ה 63 צבי האוזר, מזכיר הממשלה, שכנע את מקורות ובמסגרת תוכנית חידוש והעצמת אתרי מורשת לאומית חודשה הכתובת.

חברת האופנה קסטרו מבינה שלאומנות הרחוב יש יכולות נהדרות לעורר עניין וחדשנות יחד עם צבעוניות ויצירתיות נפלאה. אחרי שכבר משנות ה 80 העולם החל לקבל את העובדה שגרפיטי יכול להיות אומנות ולא רק פריקת עול נגד הממסד, סימון טריטוריות של כנופיות רחוב ולכלוך קירות בתחנות רכבת. חברות מסחריות, בכל העולם, החלו לנצל את המדיום במגוון צורות וסוף סוף גם בישראל, קסטרו הרימה את הכפפה  והיא משכילה לרתום את אמנות הגרפיטי לקידום עסקיה תוך יישום מבצע ממוקד ומקסים על קירות מוזנחים בנמל יפו, שאפו !!!



מספר אומנים בינלאומיים מגרמניה ויפן חברו לכמה כוחות מקומיים מוכרים בסצנה והם לפני מספר ימים החלו לצבוע בגדול. כיף לטייל בנמל ולראות את האומנים מחליפים חיוכים, כאפות, עצות ובעיקר מפיחים חיים על הקירות אל מול מבטים שנעים בין פליאה, הנאה והשתוממות של העוברים ושבים.



מי שחשב שגרפיטי הוא נחלת חובבי כדורגל ונדליסטים, של חובבי חיות שחושבים ש"בשר זה רצח" לעומת הקרניבורים שחושבים ש"בשר זה טעים רצח" או של שליחי הפוליטיקה שחייבים להטביע את דעותיהם על קירות באישון לילה, מוזמן לראות את האומנים מציירים ביום.
מעניין לראות את התכנון הקפדני של מה שנראה כאילו נשלף מהשרוול, אמנים רוכנים אל מול המחשב הנייד, בוחנים את הסקיצות ואז לוקחים את בקבוקי הספריי הצבעוני ומרססים בגדול. כולי תקווה שאחרי התערוכה לא יהיו אנשי גרפיטי מהזן המזיק שיקלקלו את העבודות הצבעוניות.


במהלך השבוע ועד ה 21 לחודש מתקיימים סיורים שמספרים קצת יותר על האמנות, האמנים ועל היצירות הספציפיות, כדאי להצטרף אל אחד מאלו.


כולי תקווה שקסטרו תדע למנף את הפרויקט על מנת שתוכל לשכפל אותו גם באתרים ובערים נוספות ולכן אספר לכם שיש בנמל במחסן 2 מתחם בו מוכרת קסטרו טי-שרטים עם עבודות גרפיטי במהדורה מוגבלת, במקום מוצגים סרטוני וידאו על הקירות ובהחלט כדאי להיכנס לראות.


אם כבר עשיתם את המאמץ להגיע לנמל אל תחמיצו את הסטודיו של junction במחסן 2, האמנית גורית מגן חיה את הביטוי "הזבל של אחד הוא הזהב של אחר" והופכת שלל ג'אנק לפריטי אמנות שימושית נפלאים. חביות נחתכות והופכות לכורסאות נהדרות, אופני כושר ישנים משמשים כבסיס לשולחן מחשב, שלל מנורות מקומקומים ישנים או מברזים שכבר הרבה שנים לא מעבירים מים.
כל ג'אנק שתוכלו לחשוב עליו מקבל בסטודיו חיים משלו, מזוודות ישנות, דלת של מקרר, תריסי עץ שבורים, גלגל עץ של כבלים, חלקי אופניים, פחי זיתים, טלוויזיות ישנות ועוד ועוד ועוד.




חגיגה נפלאה לחובבי הג'אנק (אני ...), לחובבי עיצוב פנים (גם אני...) ולחובבי אנשים שכן גורית מקסימה וכיף לשוחח איתה. בחיי שלא רציתי לצאת משם.


אתר ג'אנקשיין - http://www.junktion.co.il/

יום ראשון, 8 במאי 2011

ערב הגאלה של טרה אוליבו 2011 - 18 במאי

זהו, הצטרפתי רשמית למועדון הבלוגרים. 
הפוסט הראשון באופן לא מפתיע עוסק בשילוב של קולינריה ותרומה לקהילה.


טרה אוליבו 2011 הוא שבוע שכולל ועידה מקצועית הדנה במחקר, פיתוח, שיווק, אספקטים בריאותיים, סדנאות בישול בשמן זית ועוד תחרות בינלאומית בה מתחרים שמני זית מישראל יחד עם שמנים מיוון, איטליה, ספרד, ארגנטינה, צ'ילה ומדינות נוספות.


גולת הכותרת של השבוע, מבחינתי, הוא אירוע הגאלה במסגרתו יוכרזו הזוכים בתחרות הטעימות ותיערך ארוחה חגיגית בניצוחם של פיליס גלזר, מוטי בוחבוט ומיקי שמו. כל הכנסות הערב יתרמו לעמותת "בית של סוזן", עמותה ירושלמית המשקמת בני נוער בסיכון על ידי העסקתם ביצירת כלי אמנות ותכשיטים.


מקורו של הזית במזרח התיכון (ישראל ודרום סוריה) ועל פי חפירות ארכיאולוגיות הוא תורבת לפני כ 6000 שנה מזית הבר. הזית הפך עוד בימי קדם לאחד הגידולים החקלאיים החשובים ביותר ויוצא מישראל על ידי סוחרים פיניקים למדינות אגן הים התיכון - טורקיה, יוון, איטליה וספרד שהן היום יצרניות השמן הגדולות בעולם.


הזית זכה לאזכורים ושימושים רבים לאורך כל ההיסטוריה היהודית,
"אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ" (דברים, ח', ח').
הזית הוא אחד משבעת המינים, עליו בישרו את סוף המבול עת הביאה היונה לנח סימן לאור ורגיעה, כרמז למעמדו החשוב הזית הוא הראשון אליו פונים העצים במשל יותם עת הם מציעים לו להיות עליהם למלך, שמנו נמשך על מלכים וכהנים, שימש למאור בבית המקדש ומי מאיתנו לא גדל על נס פך השמן. 
ענפי הזית כחלק מסמל מדינת ישראל, כסמל לשלום ובו בעת כחלק מסמל החרב בדרגות הצה"ליות.


עץ הזית בולט מאד ביכולת שרידותו ובגליל נמצאים עצי זית מניבים אשר גילם מוערך בכ 2,000 שנה.






בישראל מופק שמן זית ממגוון זנים החל מהסורי החריף-מריר (ואהוב עלי) והנבאלי שהם הזנים הותיקים וכלה בזנים "החדשים" כמו הפישולין, ברנע, קורוניקי, פיקואל ועוד. השמן נבדל בטעם, בארומה, בצבע ובצמיגות וכן יש לו דרגות איכות שונות הנקבעות לפי דרך הפקתו ואחוז החומציות בו.


שבוע טרה אוליבו הוא שבוע חשוב למגדלים, למשווקים, למבשלים, יחד עם זאת אני רוצה להפנות זרקור לציבור אחר שהצלחת ערב הגאלה יכולה לתרום מהותית לשילובו בחברה הישראלית, זהו בדיוק המקום להרחיב מעט על העמותה שכל הכנסות הערב יתרמו למימון פעילותה החשובה.





"הבית של סוזן" הינו עמותה המשקמת בני נוער במצבי סיכון דרך שילובם בעבודת אומנות. "הבית של סוזן" לוקח נערים ונערות הנמצאים במצבי סיכון שונים, רובם ללא מסגרת נורמטיבית אחרת. בני נוער אלו עוברים הכשרה לייצור כלים ותכשיטים בזכוכית ובחומרים אחרים, ועובדים בחנות המפעל של הבית. "הבית של סוזן" הוא עסק עצמאי שעומד בזכות עבודת הנערים בסביבה בה עליו (על הבית) להילחם ע"מ לשרוד. את התחושה הזו מעביר הצוות לנערים, והם מבינים שביחד, צוות ונערים, הם יצליחו ליצור, להרוויח וגם ליהנות. במסגרת העבודה בבית של סוזן, הילדים מתנסים בלקיחת אחריות אישית וקבוצתית ובקבלת החלטות, ומקבלים כלים, מסגרות וכללים באמצעותם הם מסוגלים בהמשך הדרך להשתלב במסגרות עבודה אמיתיות. הצוות של הבית מלמד אותם להרוויח ולהצליח בזכות עצמם, לגלות את יכולותיהם ולהפנות אותם לאפיקים חיוביים – מלמדים אותם שאפשר.

לצפיה באתר בית של סוזן

בתום שבוע אירועי TERRAOLIVO 2011, יתקיים אירוע גאלה חגיגי, במהלכו ייערך טקס בו יוכרזו הזוכים בתחרות שמן הזית TERRAOLIVO, ולאחרי תתקיים ארוחת גאלה מפוארת בתפריט טעימות שזור מיטב שמני הזית, עליו אמונים הסופרת הגסטרונומית פיליס גלזר, השף הראשי של מלון ענבלשף מוטי בוחבוט ושף קונדיטור מיקי שמו המחונן – אשר יחד יעניקו לאורחים חוויה קולינארית חד פעמית המבוססת ומושתתת על בישול מתקדם ויצירתי בשמן זית כתית. הקהל הרחב מוזמן להשתתף בערב זה וליהנות ממפגש הפסגה הקולינארי וכן לתרום לעבודת הקודש של "הבית של סוזן".

יום רביעי, 18 במאי, בשעה 19:00, במלון ענבל מרשת לרום, ירושלים.

לאורחים מחכה תפריט מהודר ומענג, מלא תעוזה, צבעוני, עשיר ויצירתי, אשר עושה שימוש בכל אופני הבישול בשמן זית. מיטב מוצרי הגלם מהארץ ומהעולם יבושלו עם מיטב שמני הזית מהארץ ומהעולם בטכניקות בישול מפתיעות ומתקדמות בהשראת TERRAOLIVO 2011, והמנות יורכבו במקום לעיני האורחים, שישתתפו בארוחה המפוארת, בהתאמה ליינות ישראל.

תכנית הערב:
19:00 - קבלת פנים.
20:00 - טקס הכרזת הזוכים ב- TERRAOLIVO 2011 וחלוקת הפרסים.
21:30 - ארוחת גאלה.

עלות: 500 ₪ לאדם. כל הרווחים תרומה ל"בית של סוזן".


החוויה הקולינרית היא רק בונוס לתרומה החשובה, בואו נציץ על מספר מנות מהתפריט -

פילה בקר מונח על תבשיל חיטה מזרחית ברוטב יין אדום ושמן "נבאלי"

טרטר פורל ברנואז ירקות שורש ותלתלי בצל ירוק, אנדיב,תחמיץ הדרים ושמן "לצינו"

סלט נבטים ירוקים, גרנולה,תחמיץ יין לבן גרעיני חמניות ושמן זית "מנזנילו" 

ספלי מוס שוקולד , פרופיטרול נוגט וקפה , סלט פירות וקינמון. 

בין אם תוכלו להגיע לערב ולתרום באופן ישיר ובין אם לא הרי שאודה לכם מאד על העברתו לחבריכם.