יום ראשון, 24 ביולי 2011

מה זה גרוב בוכרי ?


עד לפני כשבועיים לא היה לי מושג. אבל מאז הפכתי לשגריר נלהב.


לפני שבועיים, בסיומו של יום עבודה, אשר רובו התנהל בשוק לוינסקי, הציעה זוגתי שנלך להופעה של גרוב בוכרי. שאלתי, מה זה גרוב בוכרי ? והאמת היא שניסיתי תמרונות התחמקות, הם לא צלחו.

ההופעה התקיימה במועדון הקומפורט 13 בשכונת פלורנטין.
שכונת פלורנטין הוקמה ב- 1927 על ידי דוד אברבנל והקבלן הסלוניקאי שלמה פלורנטין. השכונה אוכלסה בראשיתה בעיקר על ידי עולים מיוון, טורקיה, בולגריה ובוכרה והם אלו אשר הקימו את שוק לוינסקי בחלקה המזרחי. השוק שימש כמרכז המסחר והתעשיה הזעירה בה עסקו רבים מתושבי פלורנטין.
אינני בטוח שמשפחת אלייב בחרה את השקת האלבום שלה בשכונת פלורנטין כמחווה לאותם ימים, יחד עם זאת לא יכולתי שלא לחשוב על ימים עברו בעודנו נוסעים דרך שוק לוינסקי לכיוון המועדון. הרחובות בשעת לילה ריקים מקונים ומהתנועה הסואנת המאפיינת אותם בבקרים. השקט הופר רק על ידי מכונית כיבוי וניידת משטרה שצפרו בקולי קולות,חצו את דרכנו ונעלמו באחד הרחובות.
כשהתקרבנו למועדון עדיין לא היה לי מושג לאיזה חוויה גדולה אנו צפויים, הקהל המעורב אשר כלל לא מעט אנשים מבוגרים, לבושים בהידור, חבושי כיפות בוכריות אשר אחזו זרי פרחים, לצד צעירים רבים, היה רמז מקדם עלילה. משפחת אלייב עלתה לבמה סמוך לחצות, תוך חציית הקהל בתיפוף קצבי.  אז החל הקסם.

   
המשפחה המוכשרת בטירוף, הסב הגאה, אלו אלייב, שני בניו אריאל ואמין אלייב ונכדיו אלן, אביבה, צביקה האנרגטי ואמיר שליהטט בכשרון על מגוון כלי נגינה, חוזקה בתמיר מוסקט שהפיק מופע קצבי ששלהב את הקהל שלא הפסיק לקפוץ ולרקוד לצלילי מילים שאינו מבין. ההפתעה גדלה כשאחד אחד החלו לעלות אורחים לנגן ולשיר עם המשפחה, כל האורחים היו נפלאים ונראה שהקהל התרגש במיוחד מדודו טסה (איתו מנגן הילד המוכשר כשד, אמיר אלייב, באופן שוטף) ומריטה ששרה בבוכרית. זוגתי ואני התפעלנו בעיקר מזמרת צרפתיה צעירה וקטנטונת בשם ריף כהן שהיפנטה אותנו בקולה העוצמתי, משיחה קצרה שניהלנו איתה אחרי המופע התברר שהיא עובדת על אלבום בכורה, אנחנו מחכים.

הרבה שנים לא התרגשתי כל כך מהופעה מוזיקלית, האנרגיות של המשפחה המוזיקלית הנרגשת, הקהל הרוקד באקסטזה, האדרנלין המפעפע, שרירי החיוך התפוסים בסוף ההופעה, הוכיחו שוב שזוגתי צדקה, כמו תמיד. 
חפשו איפה הם מופיעים ורוצו לראות !

בנתיים, התחדשתי לי בדיסק החדש של המשפחה והוא מעלה לי חיוך בכל פעם שאני שומע אותו בדרכי לשוק לוינסקי.

                                          חגיגות המשלבות שולחן ערוך ומוזיקה במשפחת אלייב.

וידוי קטן, אף פעם לא אכלתי אוכל בוכרי, שמעתי שאושפלו הוא מעדן ובאדיבות פורטל העדה הבוכרית הנה הסבר קצר ומתכון לאושפלו מנצח.

אושפלו הוא ללא ספק המאכל הבוכרי הנפוץ ביותר שיש והמזוהה ביותר עם העדה הבוכרית.
המתכון הוא מתכון מסורתי, המכיל בתוכו בעיקר אורז, תוספות של רצועות גזר, וכמובן בשר(יש המעדיפים עם עוף). אושפלו הוא במקורו מהעם האוזבקי, אך יש לו גם גרסאות מהעמים השונים באיזור המרכז אסיאתי.
במטבח ובאוכל הבוכרי נעשה שימוש נרחב בבשר, באורז וכמובן בירקות טריים. עם זאת, מצרך הבסיס של רוב האוכל הבוכרי הוא ללא ספק האורז הלבן אשר היה זמין בכמויות באותה התקופה. ניתן לראות את האורז במאכל הבוכרי הלאומי, הלא הוא אושפלו ( יש הקוראים לאושפלו גם אוש-פאלוב, פלוב, פלוף, אושי-פאלו ועוד, אך הכוונה מובנת). אושפלו הינו דוגמא מצוינת לאופי המאכלים הבוכרים.
את המאכל הבוכרי המצוין אושפלו אוכלים באירועים מיוחדים, נהגו להכינו בחתונות בימי קדם, ובשמחות מיוחדות. כמו כן, נהוג לאכול בקרב הבוכרים אושפלו בארוחה הקדם-מפסקת (הארוחה שלפני הארוחה המפסקת). עם זאת, אושפלו זה, נקרא אושפלו לבן, עקב העובדה שמשתמשים באושפלו זה בעוף ולא בבשר כמקובל.
יש להוסיף שישנו ביטוי "אושפלו של גברים" . הכוונה היא למאכל אושפלו אשר מכינים גברים, יש האומרים שטעמו שונה מתבשיל אושפלו של נשים.

המצרכים:
  • 1  ק"ג של אורז.
  •  ק"ג גזר חתוך לרצועות דקות מאוד.
  •  2 בצלים גדולים חתוכים דק.
  •  ק"ג בשר בקר.
  • כוס שמן (רצוי קנולה).
  •  כמון, פלפל שחור, מלח.
  • כוס מים.

אופו ההכנה:
שוטפים ומסננים את האורז.
בסיר גדול יש לחמם היטב את השמן, להשחים בצל קצוץ דק ולהוסיף את הבשר.
לאחר "סגירת" הבשר מוסיפים חלק מהגזר לסיר, מכניסים מים ולאחר 5-10 דקות מכניסים את שאר הגזר עד שיכסה את הבשר. מפזרים את התבלינים ומוסיפים את האורז מלמעלה עד ליצירת שכבה אחידה.
מוסיפים מים עד שיעלו לגובה של שני ס"מ מעל המרכיבים בסיר ולהביא את הסיר לרתיחה (על אש קטנה ובלי לערבב את המרכיבים !). כשהמים סיימו להספג יש להרים מעט את האורז למעין פרמידה, בלי לגעת בבשר, לכסות את הסיר ולבשל על אש קטנה במשך 40-60 דקות.
ההגשה- מניחים את האורז כבסיס, מעליו גזר ומעל הכל הבשר.

                                בתאבון.

מי מזמין אותי לאושפלו אורגינלי ?


אל תשכחו לוינסקי עד הבית - עושה לך שוק

6 תגובות:

  1. יופי של רשומה.
    ע"י אצטדיון בלומפילד יש מסעדה בוכרית , לפני שנים היה טירוף של אוכל בוכרי , הלחם הבוכרי מעדן כשלעצמו.

    תודה

    השבמחק
  2. אשמח לקבל את שם המסעדה, הורי חזרו מטיול שני בבוכרה והיללו את הלחם עליו את מדברת.
    תודה על התגובה !

    השבמחק
  3. אוף זה נראה טוב :)
    ותגיד משפחת אלייב. ככה מכירים אותם יותר. אפילו לרחוב סומסום הם הגיעו (ולקדם אירוויזיון).

    השבמחק
  4. אפרת, אני חובב טיזרים...
    מההופעה של מדונה לא נהנתי חצי.

    השבמחק
  5. נהניתי מאוד לקרוא והתמונות...יפות!
    באשדוד יש מאפייה בוכרית המוציאה לחם בוכרי משגע!!
    היו שנים שנסעתי במיוחד לקנות שם (עד הדיאטה הגדולה...אי אפשר להפסיק לאכול ממנו!!).
    תודה על העונג הזה (הפוסט),
    טליה

    השבמחק
  6. אני רואה שלא יהיה לי מנוס מלהוציא ויזה ולנסוע לאשדוד, מאפים טריים וביקור אצל מורן שוקולד נראים לי שילוב קטלני.

    השבמחק